• Planuojama vėl sugrąžinti balus už KET pažeidimus

    by  • 2015/12/08 • Kelių eismo taisyklės • 0 Comments

    Vairuotojams taikomų baudos balų sistema vertinama prieštaringai. Dar 2008-aisiais ši tvarka buvo panaikinta ir pakeista griežtesnėmis baudomis. Dabar vėl bandoma įrodyti, kad senoji nuobaudų tvarka buvo efektyvesnė. Bet tai įtikina ne visus.

    Po pastarosios nesėkmės, kai pernai rudenį Seimas dar kartą nepritarė baudos balų už nusižengimus Lietuvos keliuose grąžinimui, Vidaus reikalų ministerija (VRM) parengė naują įstatymo projektą.

    Jame galimybė skirti baudos balus numatyta tik šešiais atvejais, kurie, VRM manymu, kelia daugiausia grėsmės eismo saugumui.

    Be pažymėjimo – metus

    Planuojama, kad balai būtų skiriami už tokius pažeidimus, kaip nustatyto greičio viršijimas, vairavimas esant neblaiviems, važiavimas esant draudžiamam šviesoforo signalui, nustatytos įspėjamųjų signalų naudojimo tvarkos pažeidimas, apsisukimas pėsčiųjų perėjoje, tunelyje, ant tilto, estakados, viaduko ir po juo bei vairavimas be techninės apžiūros.

    Šie balai nepakeistų piniginių baudų, o tik papildytų jas. Surinkę tam tikrą skaičių balų vairuotojai metams prarastų teisę vairuoti.

    Patyrusiems vairuotojams vairuotojo pažymėjimas būtų atimamas surinkus 10 balų, o turintiems iki 2 metų stažą pakaktų 6 balų.

    Maksimali vienu kartu skiriama balų suma – 5, todėl su pažymėjimu atsisveikintų tik 2 ar daugiau kartų per metus prasižengę vairuotojai.

    Stabdo politikų baimė?

    Tokiam pasiūlymui šią savaitę buvo pritarta Valstybinės eismo saugumo komisijos posėdyje, bet dar laukia svarstymai Vyriausybėje bei Seime.

    „Baudos balų sistema padėtų efektyviau kovoti su Eismo taisyklių pažeidėjais. Ji būtų taikoma kaip drausminamoji priemonė.

    Vairuotojas būtų priverstas nekartoti ir nedaryti kitų pažeidimų, nes už tai lauktų teisės vairuoti atėmimas.
    Tai reali bausmė, kurios nenori nė vienas vairuotojas“, – aiškino vidaus reikalų ministro patarėjas Tomas Beržinskas.
    Toks siūlymas kol kas nesulaukė didelio vairuotojų pasipriešinimo. Tad kodėl Seimas taip atkakliai atmeta baudos balų idėją?

    Pusiau juokais kalbama, kad čia kvepia interesų konfliktu – ne vienas politikas yra įkliuvęs dėl viršyto greičio ar vairavimo išgėrus, o įsigaliojus balams sumokėta bauda nebeapsaugotų nuo problemų.

    Seimo narė Vincė Vaidevutė Margevičienė 2013 metais buvo nubausta už vairavimą išgėrus, tais pačiais metais už greičio viršijimą įkliuvo ir parlamentarai Gediminas Jakavonis ir Naglis Puteikis.

    Pastarasis prisipažino greitį viršijęs ne pirmą sykį.
    O Petras Gražulis pagarsėjo tuo, kad 2011 metais daugiau nei 30 kartų „nusifotografavo“ stacionariais greičio matuokliais.

    Tampa gerais vairuotojais

    „Jei bijo, vadinasi, yra gerai, sistema teisinga“, – neslėpė vairavimo mokytojas Artūras Pakėnas.

    Per ilgametę darbo patirtį jis pastebėjo, kad baudos balų sistema turi regimą efektą.

    „Ji turi liekamąją vertę. Dabar žmogus padaro pažeidimą ir susimoka baudą. Jeigu jis nėra labai turtingas, ta bauda turi poveikį.

    Tačiau jeigu bauda jam – kaip vanduo nuo žąsies arba žmogus apskaičiavęs, kad keletą baudų gali susimokėti, tai niekaip jo nesudrausmina.

    Bet jeigu kaupiasi balai, nėra pavyzdingesnio vairuotojo už žmogų, priartėjusį prie leistinos ribos“, – įsitikinęs vairavimo mokytojas.

    Įstatymo projekte jį tik nustebino paminėtas retai pasitaikantis pažeidimas – apsisukimas ant viaduko. Anot A.Pakėno, gerokai dažniau pasitaiko manevravimo ir sankryžų kirtimo pažeidimų.

    Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, per 11 šių metų mėnesių buvo užfiksuoti net 116 339 greičio viršijimo atvejai ir įkliuvo 10 510 neblaivių vairuotojų.

    Galės ir pasitaisyti

    VRM Visuomenės saugumo ir viešosios tvarkos užtikrinimo skyriaus vedėjas Darius Vasaris sakė, kad baudos balų sistema kurta ne siekiant iš kuo daugiau žmonių atimti teisę vairuoti, o mokyti ir užkirsti kelią pakartotiniams pažeidimams.

    Anot specialisto, didžiausia projekte numatyta naujovė yra ta, kad 3 baudos balus per metus vairuotojai galės panaikinti išklausę specialų kursą. Tiesa, kol kas neaišku nei kaip tokie kursai turėtų vykti, nei kas juos turėtų rengti.

    „Sistema skirta tam, kad priartėję prie leistinos balų ribos vairuotojai kurį laiką nevairuotų ar baigtų daryti pažeidimus, kurie vėliau dažnai pavirsta eismo įvykiais“, – aiškino D.Vasaris.

    Sugrąžinti baudos balus taip pat įkvėpė baudų nemokantys ir jų nesureikšminantys vairuotojai.

    „Baudų didinti nenorime. Ir taip dalis asmenų nesusimoka – tokių yra apie 30 proc. Bet policija patvirtino, kad yra net keli tūkstančiai asmenų, kurie per metus padaro du ir daugiau tokių pažeidimų, už kuriuos būtų skiriami baudos balai ir grėstų netekti teisės vairuoti.

    Yra žmonių, kuriems 50–70 eurų – tiesiog menkniekis. Policininkai yra pastebėję, kad kai kurie vairuotojai nuolatos daro pažeidimus, „labai skuba“, baudas susimoka, bet nesiliauja pažeidinėti taisyklių“, – pasakojo D.Vasaris.

    Šaltinis: Lrytas.lt

    DB2015AU01105_small

    About

    Parašykite komentarą

    El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *