• Patyrusio vairuotojo stiliumi: kaip neprašauti perkant pirmąjį automobilį?

    by  • 2019/08/29 • Bendros temos • 0 Comments

    Samsung“ ar „Apple“, „Coca-Cola“ ar „Pepsi“, kinas ar koncertas, futbolas ar krepšinis… Kai tik gausite vairuotojo pažymėjimą, tokius ir panašius svarstymus pakeis „benzininis ar dyzelinis variklis“, „mechaninė ar automatinė pavarų dėžė“, „Audi ar BMW“ ir kiti klausimai, susiję su pirmojo automobilio pirkimu. Tam, kad pirkdami mašiną neprašautumėte pro šalį, patariama atsižvelgti į keletą svarbių dalykų.

    Kiek kainuoja automobilio išlaikymas?

    Daugumai jaunų žmonių, kurie vis dar mokosi ar ką tik baigė mokslus, nėra paprasta įsigyti naują automobilį. Atsižvelgiant į turimas finansines galimybes, pirmuoju dažniausiai tampa naudotas, ne pirmos jaunystės automobilis. Tokiu atveju ekspertai pataria žvalgytis į ne senesnius nei 10 metų automobilius tikėtina, kad tuomet teks mažiau išleisti remontui.

    Naudotų automobilių pasiūla Lietuvoje neslūgsta jau daugelį metų – vien per pirmus septynis 2019-ųjų mėnesius šalyje įregistruota daugiau nei 100 tūkst. naudotų mašinų, iš kurių trys ketvirtadaliai yra dyzeliniai, rodo VĮ „Regitra“ duomenys. Tad rinktis yra iš ko, o 2018 m. Lietuvoje „Mini“ užsakymu atlikta apklausa atskleidė, kad pirkdami pirmąjį automobilį 4 iš 5 lietuvių jam skiria iki 2000 eurų.

    Kad ir kiek kainuotų norimas automobilis, geriau iš anksto susitaikyti su tuo, kad išlaidos nebus vienkartinės ir nenaujam automobiliui nuolat reikės skirti pinigų – nuo degalų iki neplanuotų vizitų į autoservisus. Todėl prieš įsigyjant nuosavą automobilį, vertėtų paskaičiuoti, kiek galėsite skirti jo išlaikymui.

    Net jei neplanuojate daug važinėti, degalams per mėnesį išleisite bent keliasdešimt eurų. O pradžioje dar teks pasirūpinti technine apžiūra, jeigu jos nepraeisite – sutvarkyti automobilio trūkumus. Draudimas jauniems vairuotojams įprastai kainuoja daugiau. Atvažiavus į miesto centrą teks mokėti už parkingą. Tad per metus susikaups bent keli šimtai eurų papildomų išlaidų, o jei važinėsite daugiau ir neišvengsite brangesnių remontų – automobilio išlaikymas perkops ir tūkstantį.

    Nepaisant to, galima lažintis, kad vos tik sėkmingai išlaikysite vairavimo egzaminą, iškart norėsis sėsti prie vairo. Tačiau, kaip ir kelyje, taip ir renkantis pirmą mašiną nepatartina skubėti. Tad į ką vertėtų atsižvelgti visiems šviežiai iškeptiems vairuotojams? Ieškodami automobilio pirmiausia turėsite sau atsakyti į kelis klausimus. 

    Didelis ar kompaktiškas?

    Jeigu dar negalvojate apie šeimą, tikėtina, kad itin erdvaus automobilio – vienatūrio ar didelio universalo nereikia. Todėl optimalus jauno žmogaus pasirinkimas būtų kompaktiškas hečbekas. Jis savo manevringumu džiugins parkavimo aikštelėse ir bus pakankamai talpus, kad galėtumėte vasarą tris draugus nusivežti į festivalį. Jeigu vežiosite tik mylimąją ar mylimąjį, galbūt svarstysite ir apie kupė kėbulą turintį automobilį. Toks pasirinkimas atrodys sportiškiau. Tik nepamirškite, kad didesni ratlankiai gal ir atrodys efektingiau, tačiau padangos bus brangesnės, net jei jos skirsis tik vienu dydžiu.

    Benzinas ar dyzelinas?

    Koks bus jūsų automobilis – benzininis ar dyzelinis – greičiausiai priklausys nuo planuojamų kelionių. Jeigu mašinos reikia važinėjimui mieste, neturėtų kilti abejonių dėl benzininio variklio. Tačiau jei studijuojate Vilniuje ir bent porą kartų per mėnesį norite grįžti pas tėvus pajūryje, tikėtina, kad ieškosite dyzelinu varomo automobilio. Benzininės mašinos įprastai yra pigesnės, varikliai mažiau triukšmingi, tačiau degalų sunaudojama daugiau. Dyzeliniai automobiliai savo savininkus gali džiuginti mažesnėmis degalų sąnaudomis, tačiau žiemą jų varikliai sunkiau užsiveda, dažniau iškyla problemų dėl suodžių filtrų. Be to, jie lėčiau įšyla iki darbinės temperatūros ir dūmina kaip garvežiai.

    Mechaninė ar automatinė?

    tiesų, šis klausimas aktualus tik išsilaikiusiems vairavimo egzaminą su mechaninę pavarų dėžę turinčiu automobiliu. Jei jūsų vairuotojo pažymėjime nurodyta „Tik transporto priemonės su automatine pavarų dėže“, pasirinkimo variacijų nelieka. Vis dėlto turintiems laisvę rinktis reiktų nepamiršti kelių dalykų: teoriškai su mechanine pavarų dėže važinėsite ekonomiškiau, su „automatu“ – patogiau. Tačiau realybėje gali nutikti ir taip, kad nusipirkę brangesnį automobilį su automatine transmisija, sklandžiu senos pavarų dėžės darbu džiaugtis negalėsite. Bet kuriuo atveju, pavarų dėžė yra vienas svarbiausių automobilio komponentų, jos remontas kainuoja nepigiai, todėl būtina įvertinti jos būklę.

    Taupus ar galingas?

    Paprasta taisyklė: kuo mažesnis variklis, tuo mažiau degalų jis naudos. Rinkdamiesi galingą automobilį taip pat turėtumėte susitaikyti ir su didesnėmis draudimo kainomis – jauno vairuotojo ir galingo automobilio derinys draudikams visada atrodo pavojingai.

    Pilkas ar ryškus?

    Žinoma, norisi, kad automobilis atspindėtų asmenybę. Todėl tikėtina, kad spalva irgi bus svarbi galvojant apie pirmąjį automobilį. Pagalvokite, ar visą gyvenimą norėsite pasakoti, kad vairuotojo karjerą pradėjote nuo pilko ir nuobodaus „darbinio arkliuko”? O kadangi jaunystėje norisi iš kitų išsiskirti, niekas pernelyg nenustebs, jeigu rinksitės ryškiaspalvę mašiną.

    Patikrinkite automobilio istoriją

    Žinoma, pirmojo automobilio išvaizda svarbi, tačiau tam, kad jis daugiau laiko praleistų kelyje, o ne servise, svarbu atsižvelgti ir į techninę jo būklę. Būkite apdairūs, net jeigu perkate automobilį per draugus ar pažįstamus. Google ir Youtube galite rasti daugelį atsakymų į kylančius klausimus, tačiau teorinės žinios ne visada padės realybėje susidūrus su apsukriais pardavėjais. Todėl nepagailėkite laiko išsamiai automobilio patikrai.

    Štai Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos duomenimis, 2018 m. dažniausiai nustatyti trūkumai buvo nesureguliuoti artimųjų šviesų žibintai (13,32 proc. patikrintų automobilių), netvarkinga pakaba (11,91 proc.), po kiek daugiau nei 6 proc. automobilių užfiksuotas nešviečiantis valstybinio numerio žibintas, per didelis dūmingumas ir prastas stovėjimo stabdžių efektyvumas.

    Tačiau tai bendra statistika, o kaip žinoti, ar konkretus nusižiūrėtas automobilis yra tvarkingas, ar pardavėjas nemeluoja apie jo trūkumus, ridą ir istoriją? Tam į pagalbą ateina „carVertical“, automobilių istorijos ataskaitų teikėjas.

    Jums tereikia žinoti automobilio kėbulo numerį, kitaip dar žinomą kaip VIN kodas. Suvedę jį į sistemą ir nusipirkę „carVertical“ ataskaitą, sužinosite tikrąją perkamo automobilio ridą – tai leis patikrinti, ar odometro parodymai nėra suklastoti. Be to, gausite informacijos apie avarijas, kurią pardavėjai dažnai linkę slėpti. Taip pat išaiškinsite, ar automobilis nėra vogtas, kokiose šalyse anksčiau buvo registruotas, dažniausius modelio gedimus, vidutinę rinkos kainą ir kt.

    carVertical“ renka informaciją iš įvairių šaltinių visame pasaulyje. Tuomet duomenys apdorojami ir patikrinami, o blokų grandinės (angl. blockchain) technologija užtikrina jų patikimumą, kad automobilių „biografijos“ nebūtų suklastotos ar ištrintos.

    Būtinai išbandykite „gyvai”

    Jei susipažinę su automobilio istorija nuspręsite jį apžiūrėti, verčiau į pagalbą pasikvieskite patyrusį vairuotoją, kuriuo pasitikite. Įvertinti salono ir kėbulo būklę, variklio skleidžiamą garsą, peržiūrėti dokumentus gali kiekvienas, tačiau neretai pasitaiko ne bet kam įžvelgiamų užmaskuotų defektų. Be to, kritiška nuomonė iš šalies tikrai nepakenks.

    Kaip jau užsiminta, būtinai atsižvelkite į automobilio ridą. Šiais laikais nestebina tai, kad tokiose šalyse kaip Vokietija dyzelinių automobilių vairuotojai per metus nuvažiuoja 40–50 tūkst. kilometrų. Todėl jeigu nusižiūrėjote 10 metų senumo mašiną, o jos odometras rodo 100 tūkst. kilometrų, turbūt neverta tikėti tokiais skaičiais. O jeigu panašaus amžiaus automobilis bus nuvažiavęs 200-300 tūkst. kilometrų, tikėtina, kad netrukus reikės didelių investicijų remontui.

    Padarę šiuos namų darbus, žinodami ko ieškote ir patikimais kanalais patikrinę norimo automobilio istoriją, nepamirškite jį išbandyti, o dar geriau – palyginkite kelis to paties modelio automobilius. Taip dar labiau atsiskleis kiekvieno jų privalumai ir trūkumai. Svarbiausia, kad automobilis jums išties patiktų ir kad jo išlaikymas netaptų nepakeliama finansine našta.

    Automobilis

    About

    Parašykite komentarą

    El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *